Има само две трайни наследства, които се надяваме да предадем на нашите деца. Едно от тях са корени, а другото крила. - Йохан Волфганг фон Гьоте
Със сигурност няма родител, който да не желае най-доброто за детето или да не прави всичко по силите си, за да не му липсва нищо на мъника.
Има обаче и родители, които се жертват за доброто на децата си.
Специалистите ги предупреждават с аргумента, че това е голяма грешка, защото рискуват изобщо да не бъдат уважавани от собствените си деца.
Не бъдете сервилни пред децата си
Според специалистите най-голямата грешка на родителите е смирението към децата си. И ако пренебрегнете много неща, докато вече не получавате уважението, което заслужавате, има само още една стъпка.
В резултат на това не е нормално в живота да се съсредоточавате само върху желанията и проблемите на децата, нито сами да вършите техните задължения.
Истински щастлив родител, твърдят учените, е този, който може да излиза с приятели, без да разбере, че е оставил децата си у дома.
От друга страна, не повтаряйте безкрайно на детето, че трябва да учи.
Защо съвременните деца не умеят да учат, не умеят да чакат и трудно понасят скуката
Много интересна статия за родителството и преодоляването на големи предизвикателства в родителството/ученето.
Разясняват се както основните проблеми, така и начините за решаването им, което е много по-важно. И съм напълно съгласен с автора.
Аз съм ерготерапевт с дългогодишен опит в работа с деца, родители и учители.
Мисля, че децата ни се влошават по много причини.
Чувам същото от всеки учител, който срещам.
Като професионален терапевт виждам спад в социалното, емоционалното и академичното функциониране на децата днес и в същото време рязко увеличаване на броя на децата с обучителни затруднения и други разстройства.
Както знаем, нашият мозък е ковък.
Заради нашата среда можем да направим мозъка си „по-силен“ или „по-слаб“.
Наистина вярвам, че въпреки всичките ни най-добри намерения, за съжаление тренираме мозъците на децата си в грешна посока.
И ето защо:
🛑1. Децата получават това, което искат, когато го искат
"Гладен съм!" – „След малко ще купя нещо за ядене.“ "Жаден съм". – Ето една вода за пиене. "Скучно ми е!" - "Вземи ми телефона."
Умението да отлагате задоволяването на нуждите си е един от ключовите фактори за бъдещ успех.
Искаме да направим децата си щастливи, но за съжаление ги правим щастливи само в настоящия момент и нещастни в дългосрочен план.
Способността да отлагаш задоволяването на нуждите си означава способността да функционираш под стрес.
Децата ни постепенно стават по-малко подготвени да се справят дори с незначителни стресови ситуации, което в крайна сметка се превръща в огромна пречка за техния успех в живота.
Често виждаме неспособността на децата да забавят удовлетворението в класните стаи, моловете, ресторантите и магазините за играчки, когато детето чуе „Не“, защото родителите им са тренирали мозъка си да получава това, което иска веднага.
🛑2. Ограничено социално взаимодействие
Имаме много работа, затова даваме на децата си телефони, за да ги занимаваме. Преди това децата играеха навън, където развиваха социалните си умения в екстремни условия.
За съжаление телефоните изместиха дейностите на открито за децата. Освен това технологията направи родителите по-малко достъпни за взаимодействие с децата си.
Телефон, който "седи" с дете на нашето място, няма да го научи да общува. Повечето успешни хора са развили социални умения. Това е приоритет!
Мозъкът е като мускулите, които тренирате. Ако искате детето ви да може да кара колело, вие го научете да кара.
Ако искате детето ви да може да чака, трябва да го научите на търпение. Ако искате детето ви да може да общува, трябва да го социализирате. Същото важи и за всички други умения. Няма разлика!
🛑3. Безкрайно забавление
Създадохме изкуствен свят за нашите деца. В него няма скука. Щом детето се успокои, тичаме пак да го забавляваме, защото иначе ни се струва, че не изпълняваме родителския си дълг.
Ние живеем в два различни свята: те са в техния собствен „свят на забавление“, а ние сме в друг „свят на работа“.
Защо децата ни не ни помагат в кухнята или с пералнята? Защо не си приберат играчките?
Това е проста, повтаряща се работа, която тренира мозъка да работи, докато вършите скучни задачи.
Това е същият „мускул“, който е необходим за обучението в училище.
Когато децата дойдат на училище и дойде време за писане, те отговарят: „Не мога, много е трудно, твърде скучно“. Защо? Защото жизнеспособният "мускул" не тренира с безкрайно забавление. Той тренира само докато работи.
🛑4. технологии
Телефоните се превърнаха в безплатни детегледачки за децата ни, но тази помощ трябва да се заплаща.
Ние плащаме цената с нервната система на нашите деца, тяхното внимание и способността им да забавят задоволяването на желанията си.
Ежедневието е скучно в сравнение с виртуалната реалност.
Когато децата идват в клас, те се сблъскват с човешки гласове и подходяща визуална стимулация, за разлика от графичните експлозии и специални ефекти, които са свикнали да виждат на екраните.
След часове във виртуална реалност на децата им става все по-трудно да обработват информация в класната стая, защото са свикнали с високите нива на стимулация, които предоставят видеоигрите.
Децата не могат да обработват информация с по-ниски нива на стимулация и това се отразява негативно на способността им да решават академични проблеми.
Технологиите също ни отчуждават емоционално от нашите деца и семейства. Емоционалната наличност на родителя е основно хранително вещество за мозъка на детето. За съжаление постепенно лишаваме децата си от това.
🛑5. Децата управляват всичко
- Синът ми не обича зеленчуци. – Не обича да си ляга рано. - Той не обича закуска. „Тя не обича играчки, но се справя добре с таблета.“ – Не иска да се облича сам. – Мързи я да яде сама.
Това чувам от родителите си през цялото време.
Откога децата ни диктуват как да ги възпитаваме? Ако го оставите на тях, всичко, което ще направят, е да ядат макарони със сирене и бисквити, да гледат телевизия, да играят игри на таблет и никога да не си лягат.
Как да помогнем на децата си, ако им дадем това, което искат, а не това, което е добро за тях? Без правилно хранене и пълноценен сън децата ни идват на училище раздразнителни, тревожни и невнимателни. Освен това им изпращаме грешно послание.
Те се научават, че могат да правят каквото си искат и не могат да правят това, което не искат. Те нямат концепция - "трябва да направя".
За съжаление, за да постигнем целите си в живота, често трябва да правим това, което е необходимо, а не това, което искаме.
Ако едно дете иска да стане ученик, трябва да учи. Ако иска да бъде футболист, трябва да тренира всеки ден.
Нашите деца знаят какво искат, но им е трудно да направят това, което е необходимо, за да постигнат тази цел. Това води до непостижими цели и оставя децата разочаровани.
Тренирайте мозъка им!
Можете да тренирате мозъка на детето си и да промените живота му, така че да бъде успешно социално, емоционално и академично.
Ето как:
✅1. Не се страхувайте да поставяте рамки
Децата се нуждаят от тях, за да растат, за да бъдат щастливи и здрави.
– Планирайте хранене, часове за сън и телефони.
– Мислете какво е добро за децата, а не какво искат или не искат. Те ще ви благодарят по-късно за това.
- Отглеждането на дете е трудна работа. Трябва да сте креативни, за да ги накарате да направят това, което е правилно за тях, въпреки че през повечето време то ще бъде точно обратното на това, което искат.
– Децата имат нужда от закуска и пълноценна храна. Детето да си легне навреме, за да може да дойде на училище на следващия ден, готово да учи.
– Превърнете това, което не обичат да правят, в забавна, емоционално стимулираща игра.
✅2. Ограничете достъпа до телефони и възстановете емоционалната близост с децата
– Подарете им цветя, усмихнете се, погъделичкайте ги, сложете бележка в раницата или под възглавницата, изненадайте ги, като ги вземете от училище на обяд, танцувайте заедно, пълзете заедно, потупайте възглавници.
– Правете семейни вечери, играйте на настолни игри, карайте велосипеди заедно и се разхождайте с фенерче вечер.
✅3. Научете ги да чакат!
– Добре е да скучаеш, това е първата стъпка към творчеството.
– Постепенно увеличавайте времето за изчакване между „искам“ и „получавам“.
– Избягвайте да използвате телефони в колата и ресторантите и научете децата да чакат.
– Ограничете постоянното похапване.
✅4. Учете детето да върши монотонна работа от най-ранна възраст, защото това е основата за бъдещо представяне
– Сгъване на дрехи, прибиране на играчки, окачване на дрехи, разопаковане на храна, оправяне на леглото.
- Бъди креативен. Направете тези отговорности забавни, така че мозъкът ви да ги асоциира с нещо положително.
✅5. Научете ги на социални умения
Научете се да споделяте, да умеете да губите и печелите, да хвалите другите, да казвате „благодаря“ и „моля“.
Въз основа на моя опит като терапевт мога да кажа, че децата се променят, когато родителите променят подхода си към родителството.
Помогнете на децата си да успеят в живота, като образовате мозъка им, преди да е станало твърде късно.
Ще бъде страхотно, ако ни последвате и споделите тази статия с приятелите си и вашето мнение (или опит) в коментарите!